Słuchawki audiofilskie mają swoje ścisłe przeznaczenie i służą do słuchania gotowego produktu, a nie do jego tworzenia. Możemy oczywiście na końcu, jak już zakończymy nasza pracę podpiąć takie słuchawki i zobaczyć jak to brzmi na nich. Nawet zachęcam do tego, by zanim nasza twórczość ujrzy światło dzienne, została wpierw przesłuchana na różnego rodzaju sprzęcie audio np.: wieży hi-fi, samochodowym odtwarzaczu, kolumnach komputerowych, różnego typu słuchawkach.
Słuchawki audiofilskie mają swoje ścisłe przeznaczenie i służą do słuchania gotowego
produktu, a nie do jego tworzenia. Możemy oczywiście na końcu, jak już zakończymy nasza
pracę podpiąć takie słuchawki i zobaczyć jak to brzmi na nich. Nawet zachęcam do tego, by
zanim nasza twórczość ujrzy światło dzienne, została wpierw przesłuchana na różnego rodzaju
sprzęcie audio np.: wieży hi-fi, samochodowym odtwarzaczu, kolumnach komputerowych,
różnego typu słuchawkach. Jeżeli na wszystkich różnych sprzętach będzie to dobrze brzmiało,
to znakiem tego, zrobiliśmy kawał dobrej roboty. Zanim jednak to nastąpi, to przy tworzeniu
muzyki powinniśmy wykorzystywać do tego specjalnie przeznaczone do tego słuchawki
studyjne. Analogicznie sytuacja ta dotyczy odsłuchów czyli monitorów studyjnych, które nie
powinny być zastępowane przez powszechnie używane kolumny głośnikowe do słuchania
muzyki.
Czym to jest spowodowane i dlaczego to jest takie ważne ?
Tworząc muzykę bez względu na to czy jest to praca tylko na wewnętrznym oprogramowaniu
muzycznym z wykorzystaniem bibliotek brzmień i wtyczek VST wewnątrz komputera, czy
realizujemy nagranie wokalu lub „żywych” instrumentów dźwięk, który rejestrujemy i który
my odsłuchujemy czy to na monitorach studyjnych czy na słuchawkach musi być w jak
najczystszej i naturalnej dla siebie postaci. Na dobrych słuchawkach audiofilskich podobnie jak
i na dobrej klasy kolumnach świetnie nam będzie się słuchało dobrze zmiksowanego już
gotowego produktu. Musimy zdawać sobie jednak sprawę z tego, że ta muzyka między innymi
dlatego tak dobrze brzmi na tego rodzaju słuchawkach, bo jest w pewien sposób
podkoloryzowana przez sprzęt na którym ją słuchamy. Tam pewne częstotliwości są
uwypuklone i np.: bardzo często bas jest tam podbity czyli w sztuczny dodatkowy sposób
wzmocniony. Zwróćcie uwagę na opakowanie czy opis słuchawek takich przeznaczonych do
słuchania muzyki. Tam bez względu na ich cenę, często można spotkać się z takim hasłami jak
„super bass”, „bass reflex” itp. I właśnie ze względu na to, że ten dźwięk w tych słuchawkach
jest w pewien sposób przekłamany, takie słuchawki nie nadają się do pracy studyjnej przy
tworzeniu i nagrywaniu utworu. My realizując swój projekt muzyczny musimy pracować na
materiale dźwiękowym w najbardziej naturalnej jego postaci, a to usłyszeć możemy pracując
tylko na słuchawkach studyjnych czy monitorach studyjnych. Tylko używając sprzętu
dedykowanego czyli w tym przypadku takiego, który w żaden sposób niczego nie podbija i nie
dodaje jesteśmy wstanie usłyszeć pierwotną formę danego materiału dźwiękowego. To
pozwoli nam na najbardziej optymalne ustawienie między innymi takich elementów jak:
poziom głośności pomiędzy poszczególnymi instrumentami, panoramowanie i dodawanie
innych efektów używanych podczas obróbki i mikskowania materiału dźwiękowego.
Gdybyśmy tą produkcję zrealizowali na słuchawkach audiofilskich, dopasowalibyśmy poziomy
poszczególnych ścieżek tylko do tego modelu słuchawek, na którym go robimy. Taki utwór
odtwarzany na innym sprzęcie mógłby mieć zaburzone poziomy głośności poszczególnych
instrumentów jak również, mógłby zostać zdominowany przez jedną z częstotliwości np.:
wysokich tonów.
Wybierając słuchawki studyjne mamy do wyboru dwa podstawowe rodzaje: otwarte i
zamknięte, a różnią się one pomiędzy sobą przede wszystkim budową. Otwarte nie są tak
szczelne jak te zamknięte przez co dźwięk ze słuchawek słyszany jest w jakimś stopniu również
dla otoczenia i odwrotnie czyli pracując w takich słuchawkach będą dochodzić do nas odgłosy
z zewnątrz. Tego rodzaju słuchawki dobrze się sprawdzają podczas miksowania w cichym
studio z oddzielną reżyserką. Słuchawki zamknięte jak sama nazwa wskazuje są zdecydowanie
szczelniejsze i pracując w nich nie powinny do nas docierać żadne odgłosy z zewnątrz.
Zdecydowanie lepiej niż otwarte sprawdzą się w głośnych pomieszczeniach, ale za to zbyt
długa w nich praca będzie prawdopodobnie bardziej męcząca niż gdybyśmy tą samą czynność
wykonywali w słuchawkach otwartych, które oddychają.
Ta na jakie słuchawki się zdecydować zależy tylko i wyłącznie od tego jakie mamy warunki
pracy. Jeżeli nagrywamy w studio gdzie mamy oddzielną reżyserkę, to możemy sobie pozwolić
na słuchawki otwarte. Jeżeli natomiast nagranie realizujemy w jednym pomieszczeniu, a tak
często jest w przypadku domowych studiów, to zdecydowanie lepszym wyborem będą
słuchawki zamknięte. Jeżeli nagranie realizujemy w głośnych pomieszczeniach lub np.: w
plenerze czy na koncercie, gdzie rzadko mamy do dyspozycji dźwiękoszczelną oddzielną
reżyserkę, to tu również słuchawki zamknięte będą lepszym wyborem.
Przy współpracy ze strunygitarowe.pl